Ansøgning til DDN – Delprojekt 2002-2003
Projekttitel:
Fælles intro/undervisningsforløb i informationssøgning for 3.g og 2.hf i forbindelse med større skriftlig opgave.
Projektdeltagere
Bibliotekarerne på Nordjyllands Amts gymnasier og HF-kurser
Brønderslev Gymnasium og HF: Lisbeth Andersen
Dronninglund Gymnasium: Carina Lauridsen
Frederikshavn Gymnasium og HF: Pernille Lisborg
Fjerritslev Gymnasium: Johan Bisgaard
Hjørring Gymnasium: Bo Rasmussen
Nørresundby Gymnasium og HF: Per Grevlund
Aalborg Katedralskole: Hanne Nedergaard
Aalborghus Gymnasium: Mads Sanderhoff
Hasseris Gymnasium: Annelise Rønnow
Aalborg Studenterkursus: Mariann Gustafsson
Støvring Gymnasium: Greta Laursen/ Ulla Kynde
Hobro Gymnasium: Ulla Kynde
Vesthimmerlands Gymnasium: Ane Marie Holmehave
Vesthimmerlands HF &VUC: Ane Marie Holmehave
Projektleder: NN (bibliotekar)
Projektet kan afvikles for sig selv eller i følgeskab med det andet delprojekt, der søges om af gymnasiebibliotekarerne i Nordjyllands Amt.
Økonomi
Informations/introforløb 3.g og 2.hf |
|||||
Gymnasium |
Fælles timeforbrug |
hold/klasser |
timer |
I alt |
|
Brønderslev Gymnasium og HF: Lisbeth Andersen |
18 |
6 |
27 |
||
Dronninglund Gymnasium: Carina Lauritsen |
18 |
5 |
22,5 |
||
Frederikshavn Gymnasium og HF: Pernille Lisborg |
18 |
9 |
40,5 |
||
Hjørring Gymnasium : Bo Rasmussen |
18 |
9 |
40,5 |
||
Fjerritslev Gymnasium: Johan Bisgaard |
18 |
2 |
9 |
||
Nørresundby Gymnasium og HF: Per Grevlund |
18 |
9 |
40,5 |
||
Aalborg Katedralskole: Hanne Nedergaard |
18 |
10 |
45 |
||
Aalborghus Gymnasium: Mads Sanderhoff |
18 |
5 |
22,5 |
||
Hasseris Gymnasium: Annelise Rønnow |
18 |
5 |
22,5 |
||
Aalborg Studenterkursus: Mariann Gustafsson |
18 |
5 |
22,5 |
||
Støvring Gymnasium: Greta Laursen/ Ulla Kynde |
18 |
5 |
22,5 |
||
Hobro Gymnasium: Ulla Kynde |
18 |
7 |
29,5 |
||
Vesthimmerlands Gymnasium: Ane Marie Holmehave |
18 |
4 |
18 |
||
Vesthimmerlands HF &VUC: Ane Marie Holmehave |
18 |
2 |
9 |
||
Timer i alt |
252 |
371,5 |
623,5 |
||
Projektleder |
37 |
||||
660,5 |
|||||
Heraf selvfinansiering via timer på det enkelte gymnasium/hf |
23,6 |
330,25 |
|||
DDN-projektet |
330,25 |
||||
660,5 |
|||||
Timeløn á 215 kr selvfinansiering af 330,25 timer |
71003,75 |
||||
Timeløn á 215 kr. DDN-finansieringaf 300,25 timer |
71003,75 |
||||
I alt kr. |
142007,5 |
||||
Overordnet formål
At sikre elevernes informationskompetencer indenfor søgeteknikker, søgestrategier og emneafgrænsning inden 3.g’s og HF-klassernes større skriftlige opgave samt at øge deres selvstændighed og evne til at være selvhjulpen indenfor valg af materialer og fremfinding af disse.
At lave et tværinstitutionelt samarbejde bibliotekarerne imellem dels via FC og via møder der giver et fælles grundlag for undervisning af eleverne i Nordjyllands Amt i informationsøgning og søgestrategier.
Gerne med en fælles hjælp på hjemmesiden til opgavesøgningen (se andet delprojekt)
Baggrund
I 3g. fordeler opgaverne sig på tværs af fag og det er svært at få mulighed for at give alle klasserne instruktion i principperne for rationel informationssøgning og databasesøgning, da klassernes lærere hver især har svært ved at afse timer til dette - i modsætning til 1. og 2.g, hvor det jo begrænser sig til et enkelt fag og dermed en enkelt lærer for hver klasse.
Derfor dette projekt for samlet at give klasserne en udvidet introduktion og opfriskning af informationssøgning og -sortering.
Fagligt og pædagogisk
Opfriskning og præsentation af emneafgræsning, søgestrategier indenfor diverse materialer via databaser og Internettet vil sikre at eleverne bliver mere selvhjulpne og øge elevernes eget ansvar for at søge, vælge og sortere i materialer indenfor det valgte emne inden de søger hjælp til fremskaffelse af materialet. Eleverne vil med andre ord være metodisk bedre rustet og klædt på til informations- og materialefremskaffelse.
Forløbet skal endvidere også sikre at eleverne har en klar forståelse af låneveje, dvs. til hvem og hvor henvender man sig først og dernæst muligheder for selv f.eks. at besøge et universitetsbibliotek samt ikke mindst at man f.eks. ikke dobbeltbestiller og beder om det samme materiale på flere biblioteker og derved belaster systemet unødigt, m.a.o. biblioteks- og låneretik.
Et tværinstitutionelt samarbejde bibliotekarerne imellem dels via FC og via møder der giver et fælles grundlag for undervisning af eleverne i Nordjyllands Amt i informationsøgning og søgestrategier samt mulighed for erfaringsudveksling i et samtidigt forløb.
Forventede resultater
At eleverne og kursisterne på grundlag af tidligere års og ekstra introforløb i 3. g og 2. hf er i stand til:
Forventninger til fremtiden
At uddannelsesbibliotekarerne på amtets gymnasier
At eleverne efter gymnasiet kan fortsætte i uddannelsessystemet med de informationskompetencer til selvstændig informationssøgning, der forudsættes på videregående studier.
At der på gymnasierne forhåbentlig etableres præcedens og fast rutine for introduktionen og sikringen af informationssøgningen i forhold til 3 g. og HF-opgaverne.
Etablering
Der udnævnes en projektleder, der sørger for:
Milepælsplan
Forår 2003
Etablering af møder, grupper og diskussionsfora til fælles grundlag for undervisnings/introforløbet overfor eleverne. Evt. udarbejdelse og diskussion af fælles grundmateriale/principper, der lægges ud på konferencen.
Der laves en studietur til Otterup, hvor der pt. kører et samarbejdsprojekt mellem biblioteket og Nordfyns Gymnasium.
Efterår 2003
Der afvikles skemalagte undervisning/introforløb for alle 3. og 2. hf-klasser.
Der evalueres og skrives rapport.
Økonomi:
Timeforbrug for hver klasse:
2 x 1½ times intro/undervisning + forberedelse = 4½ time
Fælles timeforbrug pr. bibliotekar derudover:
8 timer til studietur til Otterup + kørselsudgifter
10 timer til brug af konferencen og møder.
Timeforbrug til projektleder
37 timer til organisering, evaluering og rapportskrivning
For gymnasiebibliotekarerne ved Nordjyllands Amt
Ane Marie Holmehave
Vesthimmerlands Gymnasium samt Vesthimmerlands HF og VUC