Ansøgning til DDN – Delprojekt 2002-2003

Projekttitel:

Fælles intro/undervisningsforløb i informationssøgning for 3.g og 2.hf i forbindelse med større skriftlig opgave.

 

Projektdeltagere

Bibliotekarerne på Nordjyllands Amts gymnasier og HF-kurser

Brønderslev Gymnasium og HF: Lisbeth Andersen

Dronninglund Gymnasium: Carina Lauridsen

Frederikshavn Gymnasium og HF: Pernille Lisborg

Fjerritslev Gymnasium: Johan Bisgaard

Hjørring Gymnasium: Bo Rasmussen

Nørresundby Gymnasium og HF: Per Grevlund

Aalborg Katedralskole: Hanne Nedergaard

Aalborghus Gymnasium: Mads Sanderhoff

Hasseris Gymnasium: Annelise Rønnow

Aalborg Studenterkursus: Mariann Gustafsson

Støvring Gymnasium: Greta Laursen/ Ulla Kynde

Hobro Gymnasium: Ulla Kynde

Vesthimmerlands Gymnasium: Ane Marie Holmehave

Vesthimmerlands HF &VUC: Ane Marie Holmehave

Projektleder: NN (bibliotekar)

 

Projektet kan afvikles for sig selv eller i følgeskab med det andet delprojekt, der søges om af gymnasiebibliotekarerne i Nordjyllands Amt.

 

Økonomi

Informations/introforløb 3.g og 2.hf

Gymnasium

Fælles timeforbrug

hold/klasser

timer

I alt

Brønderslev Gymnasium og HF: Lisbeth Andersen

18

6

27

Dronninglund Gymnasium: Carina Lauritsen

18

5

22,5

Frederikshavn Gymnasium og HF: Pernille Lisborg

18

9

40,5

Hjørring Gymnasium : Bo Rasmussen

18

9

40,5

Fjerritslev Gymnasium: Johan Bisgaard

18

2

9

Nørresundby Gymnasium og HF: Per Grevlund

18

9

40,5

Aalborg Katedralskole: Hanne Nedergaard

18

10

45

Aalborghus Gymnasium: Mads Sanderhoff

18

5

22,5

Hasseris Gymnasium: Annelise Rønnow

18

5

22,5

Aalborg Studenterkursus: Mariann Gustafsson

18

5

22,5

Støvring Gymnasium: Greta Laursen/ Ulla Kynde

18

5

22,5

Hobro Gymnasium: Ulla Kynde

18

7

29,5

Vesthimmerlands Gymnasium: Ane Marie Holmehave

18

4

18

Vesthimmerlands HF &VUC: Ane Marie Holmehave

18

2

9

Timer i alt

252

371,5

623,5

Projektleder

37

660,5

Heraf selvfinansiering via timer på det enkelte gymnasium/hf

23,6

330,25

DDN-projektet

330,25

660,5

Timeløn á 215 kr selvfinansiering af 330,25 timer

71003,75

Timeløn á 215 kr. DDN-finansieringaf 300,25 timer

71003,75

I alt kr.

142007,5

 

Overordnet formål

At sikre elevernes informationskompetencer indenfor søgeteknikker, søgestrategier og emneafgrænsning inden 3.g’s og HF-klassernes større skriftlige opgave samt at øge deres selvstændighed og evne til at være selvhjulpen indenfor valg af materialer og fremfinding af disse.

At lave et tværinstitutionelt samarbejde bibliotekarerne imellem dels via FC og via møder der giver et fælles grundlag for undervisning af eleverne i Nordjyllands Amt i informationsøgning og søgestrategier.

Gerne med en fælles hjælp på hjemmesiden til opgavesøgningen (se andet delprojekt)

Baggrund

I 3g. fordeler opgaverne sig på tværs af fag og det er svært at få mulighed for at give alle klasserne instruktion i principperne for rationel informationssøgning og databasesøgning, da klassernes lærere hver især har svært ved at afse timer til dette - i modsætning til 1. og 2.g, hvor det jo begrænser sig til et enkelt fag og dermed en enkelt lærer for hver klasse.

Derfor dette projekt for samlet at give klasserne en udvidet introduktion og opfriskning af informationssøgning og -sortering.

Fagligt og pædagogisk

Opfriskning og præsentation af emneafgræsning, søgestrategier indenfor diverse materialer via databaser og Internettet vil sikre at eleverne bliver mere selvhjulpne og øge elevernes eget ansvar for at søge, vælge og sortere i materialer indenfor det valgte emne inden de søger hjælp til fremskaffelse af materialet. Eleverne vil med andre ord være metodisk bedre rustet og klædt på til informations- og materialefremskaffelse.

Forløbet skal endvidere også sikre at eleverne har en klar forståelse af låneveje, dvs. til hvem og hvor henvender man sig først og dernæst muligheder for selv f.eks. at besøge et universitetsbibliotek samt ikke mindst at man f.eks. ikke dobbeltbestiller og beder om det samme materiale på flere biblioteker og derved belaster systemet unødigt, m.a.o. biblioteks- og låneretik.

Et tværinstitutionelt samarbejde bibliotekarerne imellem dels via FC og via møder der giver et fælles grundlag for undervisning af eleverne i Nordjyllands Amt i informationsøgning og søgestrategier samt mulighed for erfaringsudveksling i et samtidigt forløb.

Forventede resultater

At eleverne og kursisterne på grundlag af tidligere års og ekstra introforløb i 3. g og 2. hf er i stand til:

Forventninger til fremtiden

At uddannelsesbibliotekarerne på amtets gymnasier

At eleverne efter gymnasiet kan fortsætte i uddannelsessystemet med de informationskompetencer til selvstændig informationssøgning, der forudsættes på videregående studier.

At der på gymnasierne forhåbentlig etableres præcedens og fast rutine for introduktionen og sikringen af informationssøgningen i forhold til 3 g. og HF-opgaverne.

Etablering

Der udnævnes en projektleder, der sørger for:

Milepælsplan

Forår 2003

Etablering af møder, grupper og diskussionsfora til fælles grundlag for undervisnings/introforløbet overfor eleverne. Evt. udarbejdelse og diskussion af fælles grundmateriale/principper, der lægges ud på konferencen.

Der laves en studietur til Otterup, hvor der pt. kører et samarbejdsprojekt mellem biblioteket og Nordfyns Gymnasium.

Efterår 2003

Der afvikles skemalagte undervisning/introforløb for alle 3. og 2. hf-klasser.

Der evalueres og skrives rapport.

 

Økonomi:

Timeforbrug for hver klasse:

2 x 1½ times intro/undervisning + forberedelse = 4½ time

Fælles timeforbrug pr. bibliotekar derudover:

8 timer til studietur til Otterup + kørselsudgifter

10 timer til brug af konferencen og møder.

 

Timeforbrug til projektleder

37 timer til organisering, evaluering og rapportskrivning

 

For gymnasiebibliotekarerne ved Nordjyllands Amt

Ane Marie Holmehave

Vesthimmerlands Gymnasium samt Vesthimmerlands HF og VUC